Onze 7 pijlers
1. Veiligheid
Het begrip veiligheid is opgesplitst in drie componenten; fysieke, sociaal-emotionele en psychologische veiligheid. We bieden een plek waar kinderen zich fysiek veilig voelen, een fijne prettige plek om te zijn. In het aanbod wordt kinderen het ‘gereedschap’ aangeboden om zich veilig te voelen in een groep, in relatie tot de ander(en). En als laatste mag het kind zich veilig voelen bij zich zelf. Het is goed zoals hij of zij is. De pedagogische relatie, vanuit pedagogisch tact, draagt bij aan de psychologische veiligheid.
2. Gewoon goede opvang en onderwijs
We werken vanuit de actuele kaders voor opvang (GGD) en onderwijs (Inspectiekader PO). Dit zijn kaders die zorgen voor een minimale basiskwaliteit. In de aankomende jaren zullen we vanuit de basiskwaliteit verder werken aan ambitiedoelen.
3. Eén team, één visie, één missie
In ons IKC ‘dragen we allemaal hetzelfde t-shirt, maar hebben we een andere sponsor’. We werken binnen IKC Middelsee vanaf dag 1 samen. We ontmoeten elkaar 5 keer per jaar in IKC-avonden en dagen en we stemmen ons aanbod en de leerlijnen af in werkgroepen die bestaan uit pedagogisch medewerkers, leraarondersteuners en leerkrachten. Daarnaast hebben de locatiemanager en de directeur tweewekelijks overleg om af te stemmen op het gebied van visie, missie, organisatie en bedrijfsvoering.
4. Duurzaamheidspedagogiek
‘We willen kinderen leren zorgen voor al het leven om hen heen’. Duurzaamheidspedagogiek komt voort uit de ‘groene kinderopvang’. En duurzaamheidspedagogiek hebben we als onze pedagogische visie omarmt. Binnen duurzaamheidspedagogiek staat de SDG’s (Sustainable Global Goals) centraal. Wil je kinderen leren zorgen voor al het leven om hen heen dan moeten ze eerst gaan houden van die wereld om hen heen. En dat kan vooral door vaak en veel met kinderen naar buiten te gaan, de seizoenen te ontdekken en ook op jonge leeftijd een mindset en houding aan te leren.
Het pand waarin IKC Middelsee is gehuisvest, is grotendeels circulair gebouwd. De WC’s spoelen we door met gefilterd regenwater en het dak ligt vol met zonnepanelen. In onze bedrijfsvoering willen we ook zo goed mogelijk zorgen voor het leven om ons heen door producten te kiezen die zo weinig mogelijk invloed hebben op de aarde en het leven.
5. Kennisrijk – thematisch werken
Vanuit een internationaal curriculum willen we ons aanbod voor alle wereldoriënterende vakken, beeldende vorming, drama, dans, techniek en burgerschap vorm geven. Dit houdt in dat we vanaf 4 jaar (en in de toekomst wellicht vanaf 2 jaar) deze vakken in thema’s aanbieden. In alle thema’s hebben de SDG’s een plek en leren de kinderen, al jong, met de bril van wereldburger, naar de wereld kijken.
6. HUB – knooppunt voor opvang en onderwijs in de wijk
IKC Middelsee is de eerste openbare voorziening in de wijk, naast het Fries Landbouwmuseum. We willen graag een plek zijn waar mensen samen komen om kennis te delen rondom opvoeding, opvang en onderwijs. We willen daar ook voor open staan door waar het kan gespreksruimtes, de centrale hal of een lokaal aan te bieden aan onze ketenpartners. ‘Kennis delen is verandering oogsten’.
7. Hostmanship – vakmanschap en gastvrijheid
De impact die we willen maken als IKC komt samen in de laatste pijler van onze visie. Hostmanship is een samenvoeging van ‘hospitality’ en ‘craftmanship’. We willen alle mensen (van jong tot oud) binnen ons IKC het gevoel geven dat ze van harte welkom zijn! En dat de kinderen van 0 tot 14 vanuit het vakmanschap van onze medewerkers worden begeleid in hun ontwikkeling naar mentaal gezonde tieners die met een rugzak vol kennis, vaardigheden en inzichten de wereld in gaan.